Leczenie bólu kręgosłupa

Ból ze stawów kręgosłupa (międzywyrostkowych) - facet joint pain

Ból promieniujący ze stawów międzywyrostkowych (facet joints) jest najczęściej odczuwany po jednej stronie kręgosłupa. MRI i badanie lekarskie pomagają w diagnozie ale potwierdzić diagnozę można tylko za pomocą blokad diagnostycznych do nerwów zaopatrujących dane stawy (Medial branch block). Zastrzyki diagnostyczne są wykonywane na sali zabiegowej pod aparaturą rentgenowską (X-Ray). Standardowo wykonuje się 3-6 zastrzyków, które działają około jednego dnia, aby ustalić precyzyjnie diagnozę. W oparciu o ich wynik termolezja (Radiofrequency ablation - RF) może być wskazana.

Termolezja - Radiofrequency ablation - do nerwów zaopatrujących stawy międzywyrostkowe polega na trwałym zniszczeniu owych nerwów. Procedura ta jest rekomendowana przez Brytyjskie i światowe wytyczne. Efekt RF powinien być długotrwały.

Zastrzyki do stawów międzywyrostkowych (Facet joint injection) są odrębną możliwością leczenia bólu zwyrodnieniowego. Procedura jest wykonywana na sali zabiegowej pod maszyną rentgenowska (Xray). Najczęściej wykonywane jest 4 do 6 zastrzyków w celu poprawy bólu na 3 do 6 miesięcy. Zabiegi te mają dobre rezultaty u odpowiednio wyselekcjonowanych i zdiagnozowanych pacjentów.

Sacroiliac joint pain/ ból stawów krzyżowo - biodrowych

Ból zwyrodnieniowy stawów krzyżowo - biodrowych może być leczony następująco:

Zastrzyk dostawowy ze sterydu – pojedyńczy zastrzyk na sali zabiegowej pod aparaturą rentgenowską, który powinien zapewnić 3 do 6 miesięcznej ulgi od bólu. Zabieg jest bardzo bezpieczny, nie obarczony ryzykiem urazu nerwów obwodowych.

Termolezja nerwów zaopatrujących staw biodrowo-krzyżowy (RF sacro-iliac) – jest najnowszą możliwością leczenia bólu zwyrodnieniowego ze stawu krzyżowo-biodrowego. Termolezja wymaga zastrzyków diagnostycznych w celu identyfikacji odpowiednich nerwów, które mogą być odpowiedzialne na transmisje bólu. Diagnostyczna procedura wymaga jednoczesnych 3 zastrzyków ze środka znieczulającego. W oparciu o reakcje na powyższą procedurę, RF może być rekomendowana. Zabieg ten jest bezpieczny obarczony mninimalnym ryzykiem około zabiegowym. Efekt powinien być długotrwały.

Bóle mięśniowe.

Fizjoterapia jest podstawową techniką leczenia bólu mięśniowego, która może być wspomagana zastrzykami ze sterydów (Trigger point injections) do wyizolowanych grup mięśniowych.